Seznamovací technika V.A.N.A.

Jak tato technika probíhá a co je k ní potřeba?
Potřebujete nepřizpůsobivé osmáky, minimálně dva, možno i více; vanu, prázdnou:) a suchou; navíc ještě jemný koupací písek; připravte si také tlusté rukavice a malou neutrální vymydlenou a vypucovanou klícku...



...a mrkněte se na postup....


Postup
Do vany nasypte vrstvičku koupacího písku. Nasaďte si rukavice a vpusťte osmáky do vany. Je možné, že na sebe zaútočí. Aby si neublížili, je možné rozrazit útok rukou v rukavici, ale jinak do jejich komunikace nezasahujte. (pokud se pacičkují, nebo kopou, zásah není třeba, pokud jdou po sobě zuby, je lepší je rozrazit)
Osmáčci budou vytřeštění a budou se snažit z vany utéct. Jejich stres je v tomto případě náš spojenec, protože se zaobírají víc okolnostmi, než druhým osmáčkem. Když se k sobě přiblíží, budou na sebe vrčet, možná po sobě budou vyjíždět, ale jejich reakce by se měly postupně zmírňovat. (Pokud se zhoršují, raději seznamování přerušte, opakujte o den dva později, pokud se i poté nezdaří vzájemné kousavé výpady zmírnit, je třeba zvolit jinou strategii). Do vrstvy písku se budou jeden přes druhého přečůrávat a tím se postupně promísí jejich vzájemné pachy.




Po nějaké době se osmáčci osmělí a začnou se očichávat, nejdřív zadky potom předky:). Když už na sebe nevyjíždí, spíš vrkají, je čas je přemístit do připravené klícky a tam je nechat několik hodin si na sebe zvyknout.
Po té už je možné je přemístit do společné klece, ideálně vyčištěné.

Proč právě vana?
Pro osmáky je to neutrální podivné území a osmáčci si nemají o co ublížit. Vy navíc máte perfektní přehled a nemusíte se stresovat, že nebude moci zasáhnout, když se budě dít něco příliš nebezpečného.
Navíc se tento způsob seznamování u našich osmáčků ukázal jako nejúčinnější, nejšetrnější a nejrychlejší. Zejména pokud jsme seznamovali mírně napruzené, nebo hysterické jedince.




Ovšem nelze říct, že by to spasilo zaručeně všechny osmáky - jsou i tací, kteří se nejspíš nikdy nesnesou nebo jejich seznamování je až přespříliš riskantní. U seznamování celkově je potřeba vydržet nějaké šarvátky, obrnit se vůči dočasnému někdy i značnému nepohodlí či dokonce i drobnému zranění našich mazlíčků. Současně je však důležité si ve správný okamžik říct dost. Pár krvavých "skobiček" na zádech či natržené ucho ještě není důvod vše vzdát a odsoudit osmáky jako nesmiřitelné. Pokud si osmáčci jdou vyloženě po krku a koušou si hluboké šrámy a jdou do souboje soustavně vyloženě zuby, není většinou možné v seznamování pokračovat. Buďto takoví jedinci musí zůstat odděleni, nebo počkat nějakou dobu a začínat se seznamováním pozvolna, různými postupy...


Koho jsme seznamovali a jak to probíhalo:


ODIN a LORIEN (Áda)

Odin, osmiletý dominantní samec, ale obvykle neagresivní a dobrotivý, donedávna pouze se samicemi. (250g)
Lorien, devítitýdenní sameček, nejistý v kontaktu s neznámými osmáčky, reagoval vřískáním a drobnými výpady, pokud se k němu cizinec přiblížil.(110g)
Ještě pře seznamováním jsem se snažila aby se smíchaly jejich pachy, prohazovala jsem je ve dvou půlkách oddělené voliéry. Odin byl nervózní, když viděl Loriena, mrskal ocáskem, škrtal zubama.
První pokus o seznámení proběhl ve vyčištěné voliéře, prvních 5 minut vypadalo dobře, pak se Odin začal o Loriena víc zajímat, Lorien se stavěl do obrané pozice a vrčel a už se začali pronásledovat kopat, kousat. Odin hledal Loriena a vždy po sobě vyjeli. Lorien schytal dva menší šrámy. Schovával se do úkrytů. Po tři hodiny se nezdálo, že by se to nějak moc lepšilo. (Ačkoliv to nebyly vyloženě nebezpečné boje, nechtěla jsem, aby cenný chovný sameček Lorien přišel k újmě)
Pokus č. 2 byla technika klec v kleci - kluky jsem 2 dny v kleci prohazovala, aby na sebe viděli. Chodili k sobě k mřížím. Lorien reagoval neutrálně, Odin vrčením. Po dvou dnech se situace nezlepšila a po vypuštění ve voliéře začala pronásledovačka a souboj.
Pokus č.3 proběhl ve vaně. Proběhl jeden výpad, druhý jsem rozrazila rukou v rukavici. Lorien na Odina vrčel, dřepěl na bobku uprostřed vany, Odin běhal okolo. Pak se Lorien postupně uklidnil a už nevrčel, neprovokoval, nechal se očichat a zalehnout. Odin si usmyslel, že je čas spát. Problém byl vyřešen! Ještě o jedno zavrčení a výpad se Lorien pokusil v malé klícce, ale Odin nereagoval. Pak si společně ustlali a usnuli. Po třech hodinách jsem je vpustila do vyčištěné voliéry.


DIEGO a holky LUNA LAJKA a GLADRIEL (Susanne)

Diego roční samec, spíš klidný a nekonfliktní, nijak extra dominantní (220g).
Luna, přirozeně dominantní majestátní samice (260g).
Lajka, dominantní a k samcům trochu konfliktní samice (240g).
Galadriel, submisivní neproblémová spíš subtilnější samička (190g).
Seznamování samce se samičkami jsem měla vždy za téměř bezproblémová, proto jsem se rozhodla zkusit ho přímo naostro seznámit nejprve s alfou Lunou. Lunička se mě rozhodla vyvést z omylu a milého Diega okamžitě kousla velmi blízko citlivých partií. :-) Nic, rozhodla jsem pro opatrnější způsob. 
1) Holky jsem zavřela do menší klícky kde se pár dnů aklimatizoval Diego, aby si pořádně očichaly jeho pach. 

2) Diega jsem zavřela do nevyčištěné voliéry holek, aby pořádně prozkoumal a zažil si prostředí, terén a pach.

3) Po pár hodinách, co si holky hověly v Diegově pelechu a Diego ňuchal v obýváku holek jsem se odhodlala ke strategii VANA. Nejdřív jsem nechala opět Diega s alfou Lunou. První dva zubaté výpady jsem zažehnala rukou v rukavici. Po té už následovalo jen opatrné očichávání kdy se ještě sem tam po sobě ohnali. V průběhu se oba snažili dostat marným výskokem z vany. Když jsem shledala situaci býti stabilní, přidala jsem postupně obě dvě zbývající děvčata. Na pomoc mi přišel i můj britský kocour, který se rozhodl situaci z blízkého stanoviště jistit a užitečně osmáky strašil. Jejich stres a strach je při seznamování opravdu pomocníkem a většinou se podvědomě snaží spojit proti vnějšímu neznámému nepříteli a cizímu nevlídnému prostředí. Pár bezzubých atak už nehrozilo ničím extra krvavým, vesměs zavládl klid a milý Diego zjistil, že z vany se dá i po opravdu dobrém odrazu vyskočit - nastal čas všechny přemístit do malé klícky. 
(Písek z vany se dá jednoduše smést lopatkou nebo spláchnout vodou.)

4) V klícce po první klidné minutě se začala Lajka o Diega velmi zajímat, čistila mu kožíšek a  snažila se mu dostat na záda, aby mu ukázala že má navrch a bude se jí muset podřídit. To milý Diego nenechal jen tak a nastalo asi minutové kung fu kdy lítaly chlupy. Nakonec začali lézt jeden přes druhého Luna Lajka i Diego a tak to trvalo až do té doby než vytvořili spací hromádku, ve které jsem je našla i následující ráno. V klícce pokojně strávili celou noc. 

5) Bez obav jsem je všechny vypustila do voliéry. Jelikož to tam Diego už znal, byl hned jako doma a holky se tvářily jakoby tam byl už odjakživa. :-)


IŠTAR s GUDRUNKOU, ASLAUGH A CHIOU (Áda)


Žádné komentáře:

Okomentovat